Recreatie & Selectie Turnen

Recreatie turnen

Tijdens onze recreatie trainingen wordt er een basis gelegd voor turnen, we gaan aan de slag met de motorische ontwikkeling. We proberen onze tijd zo goed mogelijk te benutten en veilige, leuke en uitdagende lessen te maken. We bieden een duidelijke structuur en heldere verwachtingen.

De les wordt altijd gestart met een warming-up, daarna hebben we 2 onderdelen. 1 onderdeel draaien we in stationnetjes. Er wordt een bewegingsvorm gekozen die we met de kinderen willen oefenen, bijvoorbeeld de handstand. Bij deze bewegingsvorm worden 5 a 6 verschillende stationnetjes gezocht waar leerlingen doormiddel van tussenvormen het eind element de handstand kunnen oefenen. De leerlingen blijven een poosje bij hetzelfde stationnetje, voordat er doorgedraaid wordt naar het volgende.
Het andere onderdeel van de les is een stroomvorm. Ook hierbij wordt een bewegingsvorm of toestel gekozen. Voorbeeld: balanceren. Er worden verschillende balanceer oefeningen klaargezet. De leerlingen gaan in stroomvorm over de balanceer oefeningen heen. Wanneer beide onderdelen gedaan zijn wordt er afgesloten met een spelletje.

Door de les op bovenstaande manier in te delen zijn de kinderen bijna het volledige uur aan het bewegen. Er is weinig wachttijd en veel mogelijkheid tot oefenen en ontwikkelen. De onderdelen worden in beweegstapjes aangeboden, waardoor iedere leerling mee kan doen en kan groeien.